«Οὐκ ἔνι (=δὲν ὑπάρχει πλέον) Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» (Γαλ. 3,28). Ὅλοι ἐσεῖς δηλαδή, λέει ὁ Παῦλος, ποὺ προηγουμένως ἤσασταν διῃρημένοι καὶ ἀποξενωμένοι, τώρα εἶστε ὅλοι ἑνωμένοι· σᾶς ἕνωσε ὁ Χριστὸς μὲ τὸν αἰώνιο δεσμὸ τῆς ἀγάπης του.
Αὐτὸ το ἀκοῦμε στὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῆς ἑορτῆς τῆς ἁγίας μεγαλομάρτυρος Κυριακῆς.
–Ἀλλὰ νά, θὰ μᾶς ποῦν πολλοί, ἡ ἀνθρωπότης ἐξακολουθεῖ καὶ
σήμερα νὰ εἶνε διῃρημένη. Ποῦ εἶνε λοιπὸν αὐτὸ ποὺ λέτε; Ἐμεῖς δὲν
βλέπουμε ἑνότητα· βλέπουμε μεγάλες διακρίσεις, ἀποστάσεις, διαφορές,
διαίρεσι….
Αὐτό, ἀγαπητοί μου, οὔτε ἐμεῖς τὸ ἀρνούμεθα· ἐκεῖνο ὅμως ποὺ
ἂν προσέξῃ κανεὶς τὸ διαπιστώνει καὶ ὀφείλουμε νὰ τὸ διακηρύξουμε
παντοῦ εἶνε ποιό· ὅτι ἡ ἀνθρωπότης βρίσκεται σήμερα διῃρημένη –
γιατί;
ἀκριβῶς διότι, παρ᾽ ὅλο ὅτι
πέρασαν τόσοι αἰῶνες χριστιανικοῦ κηρύγματος καὶ καλλιεργείας τοῦ
χριστιανικοῦ βίου, μεγάλο μέρος τοῦ πληθυσμοῦ τῆς Γῆς ζῇ μακριὰ ἀπὸ τὸ
Χριστό. Δὲν ἄκουσε ἕως τώρα τὸ μήνυμα τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου –ἢ τὸ ἄκουσε
ἀλλοιωμένο καὶ νοθευμένο ἀπὸ τὶς πλάνες τῆς Δύσεως– καὶ γι᾽ αὐτὸ
δυστυχῶς δὲν ἔβαλε ἀκόμη ὡς θεμέλιο τῆς ζωῆς του τὸν Κύριον ἡμῶν
Ἰησοῦν Χριστόν· καί, ἐφ᾿ ὅσον δὲν θέτει τὸν Χριστὸ ὡς θεμέλιο, ἡ
ἀνθρωπότης θὰ ἐξακολουθῇ νὰ εἶνε θλιβερὰ διῃρημένη, νὰ σπαράσσεται,
καὶ τὰ διάφορα τρομακτικὰ γεγονότα θὰ ἔρχωνται κάθε τόσο καὶ θὰ τῆς
ὑπενθυμίζουν καθημερινῶς τὴ μεγάλη αὐτὴ ἀλήθεια.
Ἀδελφοί, κηρύξτε καὶ διαλαλῆστε το παντοῦ· ὁ Χριστὸς ἑνώνει, ὁ κόσμος διαιρεῖ.
Ποιός ἄλλος παράγων, ποιό ἄλλο στοιχεῖο, μπορεῖ ν᾽ ἀποτελέσῃ ἰσχυρὸ ἑνωτικὸ κρίκο καὶ δεσμὸ γιὰ τοὺς ἀνθρώπους;
Δὲν βλέπετε; Τὸ χρῆμα, ὁ «μαμωνᾶς» (Ματθ. 6,24. Λουκ. 16,13),
δὲν ἔχει τὴ δύναμι νὰ μᾶς ἑνώσῃ. Θέλετε ἀπόδειξι; Ἰδού· συνεταιρισμοὶ
καὶ ἑταιρεῖες, ποὺ συνάπτονται μὲ στόχο τὸ ὑλικὸ κέρδος, μόνο καὶ
μόνο γιὰ τὸ χρῆμα, κάποια στιγμὴ διαλύονται, κ᾽ ἐκεῖνοι ποὺ
προηγουμένως ἦταν συνεταῖροι, ἔπειτα γίνονται ἐχθροί, διάδικοι,
συχνοὶ πελάτες τῶν δικαστηρίων, ἕτοιμοι καὶ μὲ αἷμα νὰ ἐπιβεβαιώσουν,
ὅτι τὸ χρῆμα, τὸ ὑλικὸ συμφέρον, διαλύει καὶ τὶς καλύτερες συνεργασίες,
καὶ τοὺς ἰσχυρότερους δεσμούς, καὶ τοὺς πιὸ ὠργανωμένους συλλογικοὺς
φορεῖς καὶ σωματεῖα.
Δὲν μᾶς ἑνώνει τὸ χρῆμα· μὰ μήπως μᾶς ἑνώνει τὸ αἷμα, ἡ
συγγένεια καὶ οἱ οἰκογενειακοὶ δεσμοί; Ἡ πεῖρα καὶ πάλι διδάσκει, ὅτι
μπορεῖ νὰ εἴμαστε ἀδέρφια, νὰ καταγώμαστε ἀπὸ τὸν ἴδιο πατέρα καὶ τὴν
ἴδια μητέρα, καὶ ὅμως νὰ εἴμαστε διῃρημένοι καὶ ἕτοιμοι νὰ
ἐπαναλάβουμε τὸ δρᾶμα τοῦ Κάϊν.
Γιὰ νὰ μὴν πολυλογοῦμε λέμε, ὅτι ὅλα τὰ μέσα, ὅσα δοκίμασε καὶ
δοκιμάζει ἡ ἀνθρωπότης γιὰ νὰ ἑνωθῇ καὶ ν᾽ ἀποτελέση μία οἰκογένεια,
ἀποδεικνύονται ἀσθενῆ, ἀνίσχυρα, μηδαμινά. Γιατὶ ἁπλούστατα εἶνε μέσα
ἐξωτερικά. Δὲν συνδέουν τὴν καρδιὰ τοῦ ἑνὸς ἀνθρώπου μὲ τὴν καρδιὰ τοῦ
ἄλλου. Δὲν ἑνώνουν βαθειὰ καὶ πραγματικά, ἀλλὰ ἐπιφανειακά, ψεύτικα.
Ἐφ᾿ ὅσον μέσα στὴν καρδιὰ τοῦ ἀνθρώπου ζῇ ἡ ἁμαρτία, οἱ δεσμοὶ
αὐτοὶ εἶνε εὔθραυστοι. Ἡ ἁμαρτία, ποὺ χώρισε τὸν πρῶτο ἄνθρωπο ἀπὸ τὸ
Θεό, αὐτὴ ποὺ ἔσπρωξε τὸν Κάιν στὴν ἀδελφοκτονία, αὐτὴ θὰ χωρίζῃ τοὺς
ἀνθρώπους, τὶς οἰκογένειες καὶ τὰ ἔθνη, αὐτὴ θὰ θραύῃ ὅλους τοὺς
ἐξωτερικοὺς δεσμούς, μὲ τοὺς ὁποίους ἡ κοσμικὴ σοφία θὰ προσπαθῇ νὰ
συναδελφώσῃ καὶ νὰ ἑνώσῃ τοὺς λαούς.
Γιὰ νὰ συναδελφωθοῦν τὰ ἔθνη, γιὰ νὰ ἐπέλθῃ ἡ ποθητὴ ἑνότης,
πρέπει ὅλοι οἱ ἄνθρωποι ν᾿ ἀποβάλουμε τὸν «παλαιὸν ἄνθρωπον», τὰ πάθη
καὶ τὶς κακίες, καὶ νὰ ντυθοῦμε τὸν «καινὸν ἄνθρωπον», τὸν «νέον» (῾Ρωμ.
6,6. Ἐφ. 4,22. Κολ. 3,9), τὸν «Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν» (῾Ρωμ. 13,14.
Γαλ. 3,27). Τότε θὰ ἐκλείψουν οἱ καταστρεπτικὲς διαιρέσεις. Διότι τότε
ὅλοι μας θὰ ἔχουμε ἕνα ἔνδυμα, τὴν ἀρετὴ τοῦ Χριστοῦ. Ὅλοι θὰ ἔχουμε
μία σημαία, τὸ σταυρὸ τοῦ Χριστοῦ. Ὅλοι θὰ ἔχουμε ἕναν ἀρχηγό, τὸ
Χριστό. Ὅλοι θὰ ἔχουμε ἕνα νόμο, τὸ νόμο τοῦ Εὐαγγελίου. Ὅλοι θὰ
ἔχουμε ἕνα πόθο, τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Ὅλοι θὰ ἀγαποῦμε ὁ ἕνας τὸν
ἄλλο, γιατὶ στὸ πρόσωπο τοῦ ἄλλου, καὶ τοῦ πιὸ ταπεινοῦ, θὰ βλέπουμε τὴ
μορφὴ τοῦ Χριστοῦ. Πῶς τότε νὰ μὴν εἴμαστε ἑνωμένοι; πῶς νὰ μὴ γίνουμε
ὅλοι ἕνα «ἐν Χριστῷ» (Γαλ. 3,28);
Ἀλλὰ ἡ εὐλογημένη ἡμέρα, κατὰ τὴν ὁποία ἡ ἀνθρωπότης θὰ βρῇ τὴν
ἑνότητά της ἐν τῷ Ἰησοῦ Χριστῷ, ἡ ἡμέρα ποὺ θὰ γίνουμε ὅλοι ἕνα «ἐν
Χριστῷ», φαίνεται ὅτι εἶνε μακριά, πολὺ μακριά…
* * *
Ἐμεῖς ὅμως οἱ Χριστιανοὶ ἂς μὴ παύσουμε, ἀγαπητοί μου, στὶς ἰδιωτικές, στὶς οἰκογενειακὲς καὶ τὶς δημόσιες προσευχές μας, νὰ παρακαλοῦμε θερμὰ τὸν Κύριο, ἡ «ἐν Χριστῷ» ἑνότης ἡμέρα μὲ τὴν ἡμέρα νὰ κατακτᾷ ἔδαφος, καὶ ἀπὸ τοὺς μικρότερους κύκλους νὰ ἐπεκτείνεται στοὺς μεγαλύτερους, ἕως ὅτου συμπεριλάβῃ ὁλόκληρη τὴν ἀνθρωπότητα πρὸς δόξαν τῆς παναγίας Τριάδος.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἄρθρο στὸ περιοδικὸ Μεσολογγίου τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας «Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός», τ. 245/1-7-1940, σ. 84
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου